Pirmdiena, 29.aprīlis

redeem Laine, Raimonds, Vilnis

arrow_right_alt Pasaulē

Astronomi atklāj Piena Ceļa lielāko melno caurumu - 33 reizes lielāku par sauli

© Unsplash

Astronomi mūsu Piena Ceļa galaktikā ir identificējuši masīvāko melno caurumu līdz šim, kas izveidojies no eksplodējošas zvaigznes.

Eiropas Kosmosa aģentūras „Gaia” misija, iesaistot citu valstu pētniekus, atklāja melno caurumu, kam dots nosaukums „Gaia-BH3”. Tas ir 33 reizes lielāks par mūsu Sauli un atrodas salīdzinoši tuvu Zemei - 2000 gaismas gadu attālumā.

„Gaia-BH3” nebija redzams tieši, bet tika secināts no vientuļas zvaigznes kustībām, ko tagad uztver kā melnā cauruma pavadoni.

Spilgtās zvaigznes atklāšana salīdzinoši netālu liek domāt, ka nākamajā datu kopā, kas tiks publicēta „Gaia” kosmosa teleskopa, varētu atrast daudz vairāk melno caurumu.

Paskvāls Panuco no CNRS, Parīzes observatorijas Francijā, kurš ir šī atraduma galvenais autors, teica: “Tas ir īsts vienradzis. Tas ir tāds atklājums, ko jūs veicat vienu reizi savā pētniecības dzīvē.”

Līdz šim svara rekords piederēja melnajam caurumam binārajā „Cygnus” zvaigznājā, kura masa ir aptuveni 20 reizes lielāka par Saules masu.

Pašlaik mūsu galaktikā ir aptuveni 50 apstiprināti vai iespējami melnie caurumi, taču teorija paredz, ka slēptā populācija ir tūkstošiem vai pat miljoniem, ņemot vērā zvaigžņu skaitu, kuras, jau ir mirušas mūsu galaktikas dzīves laikā.